Δεν πιστεύουν στην επαγγελματική κατάρτιση οι Έλληνες

14.10.2017 13:12

Πιο «χλιαρή» άποψη για τα οφέλη της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην απασχόληση φαίνεται πως έχουν οι Έλληνες, σε σχέση με τους κατοίκους των περισσότερων κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης...

...όπως προκύπτει από την πρώτη έρευνα γνώμης για το θέμα, την οποία πραγματοποίησε το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (cedefop), με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

Η έρευνα βασίστηκε σε 35.500 προσωπικές συνεντεύξεις σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, ενώ είχε ως στόχο την καταγραφή των απόψεων των πολιτών για την ελκυστικότητα, την αποτελεσματικότητα και την εμπειρία της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Όπως προέκυψε, οι πολίτες στα κράτη-μέλη συμφωνούν, στην πλειονότητά τους, ότι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (ΕΕΚ) διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην κοινωνία, ενισχύοντας την οικονομία (σύμφωνα με το 84% των ερωτηθέντων) και συμβάλλοντας στη μείωση της ανεργίας (80%) και την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού (78%).

Πιο «θερμοί» ως προς τα οφέλη της στην απασχόληση στη χώρα τους εμφανίζονται οι Σουηδοί (96%), οι Φινλανδοί (94%), οι Δανοί (93%) και οι κάτοικοι της Μάλτας (91%), ενώ αντίθετα τα χαμηλότερα επίπεδα συμφωνίας ως προς τις θετικές συνέπειές της για την εύρεση εργασίας, εντοπίζονται στην Ελλάδα (66%), τη Γαλλία (69%), τη Σλοβενία (70%), την Ιταλία και τη Βουλγαρία (71% έκαστη).

Στην ΕΕ ως σύνολο, δύο στους τρεις πολίτες (ποσοστό 67%) συμφωνούν ότι η ΕΕΚ επιτρέπει σε όσους την ολοκληρώσουν να βρουν γρήγορα δουλειά, με τα υψηλότερα επίπεδα συμφωνίας ως προς αυτό να καταγράφονται στη Σουηδία (86%), τη Δανία, το Βέλγιο και την Κύπρο (81% για την κάθε χώρα) και τα χαμηλότερα στην Πορτογαλία (40%), την Ισπανία (42%), την Ελλάδα και τη Λετονία (45% αμφότερες).


Πληρώνονται καλά οι απόφοιτοι ΕΕΚ;

Στο μεταξύ, με εξαίρεση τέσσερις κοινοτικές χώρες -στις οποίες περιλαμβάνεται η Ελλάδα- οι ερωτηθέντες σε όλα τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της ΕΕ θεωρούν, στην πλειονότητά τους, ότι το «χαρτί» της ΕΕΚ οδηγεί τους κατόχους του σε καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας: αυτή η θετική άποψη είναι πιο ισχυρή στη Γερμανία (77%), την Πολωνία (76%), την Αυστρία (75%) και την Μάλτα (74%), ενώ συγκεντρώνει τους λιγότερους οπαδούς στη Γαλλία (36%), την Πορτογαλία (43%), την Ελλάδα (48%) και τη Σλοβενία (49%).

Πιστεύετε ότι οι άνθρωποι που ολοκληρώνουν την ΕΕΚ είναι πιο πιθανό να βρουν δουλειά σε σχέση με εκείνους που τελειώνουν τη γενική εκπαίδευση; Η απάντηση είναι ξεκάθαρα καταφατική στη Φινλανδία (86%), τη Λετονία (81%), τη Σουηδία (80%), την Εσθονία (78%) και την Σλοβενία (76%), ενώ αντίθετη άποψη έχουν οι Ρουμάνοι (29%) και οι Ιρλανδοί (26%).

Οι ερωτηθέντες από την Ελλάδα θεωρούν -σε υψηλότερο ποσοστό, εν συγκρίσει με τον μέσο όρο της ΕΕ- ότι δεν υπάρχουν αξιοσημείωτες διαφορές, ενώ την ίδια άποψη έχουν οι Ιταλοί και οι κάτοικοι του Ηνωμένου Βασιλείου και του Λουξεμβούργου. Τρεις στους τέσσερις Ευρωπαίους (75%) συμφωνούν πάντως, ότι οι μαθητές με χαμηλή βαθμολογία κατευθύνονται προς την ΕΕΚ στη χώρα τους.

Εύρεση εργασίας μέσα σε έναν μήνα από την ολοκλήρωση των σπουδών!

Όταν ερωτώνται οι ίδιοι οι απόφοιτοι ΕΕΚ, εννέα στους δέκα (87%) απαντούν ότι είναι ευχαριστημένοι με τις εργασιακές δεξιότητες που ανέπτυξαν και έξι στους δέκα δηλώνουν ότι βρήκαν την πρώτη σταθερή δουλειά τους σε μόλις έναν μήνα μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους!

Κατά τα λοιπά, πάνω από τους μισούς Ευρωπαίους (54%) θεωρούν ότι είναι ευκολότερο για κάποιον να συνεχίσει τις σπουδές του στην ανώτατη εκπαίδευση -πχ, σε ένα πανεπιστήμιο- όταν έχει ήδη αποκτήσει επαγγελματική κατάρτιση σε ανώτερο δευτεροβάθμιο επίπεδο. Επί του πρακτέου ωστόσο, μόνο τέσσερις στους δέκα (39%) ερωτηθέντες, που είχαν ήδη ένα «χαρτί» ΕΕΚ συνέχισαν τις σπουδές τους σε ανώτερο επίπεδο.

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας γνώμης, ο διευθυντής του cedefop, Τζέιμς Καλέγια (James Calleja), δήλωσε: «Η ΕΕΚ μπορεί να διαδραματίσει στρατηγικό ρόλο στη δημιουργία του εργατικού δυναμικού που χρειάζεται η ΕΕ για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας. Η βελτίωση και η διατήρηση εργασιακών δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου είναι κρίσιμη για να διασφαλίσουμε ότι η Ευρώπη θα παραμείνει ανταγωνιστική και καινοτόμος απέναντι στον αυξανόμενο παγκόσμιο ανταγωνισμό, τις ανάγκες της αγοράς που αλλάζουν ταχέως και τις δημογραφικές προκλήσεις».
 
Πηγή: thetoc.gr